Oulun hiippakunnan piispan pääsiäistervehdys:

Peloissaan ja riemuissaan

Pelko ja ilo. Arvelen, että nämä kaksi tunnetta ovat meille kaikille tuttuja. Voi olla, että ne ovat itse asiassa monen aikamme ihmisen perustuntoja? Ne eivät sulje toisiaan pois. Ihminen, joka kokee joistakin asioista iloa ja riemua, voi hyvinkin samanaikaisesti tuntea perustellusti pelkoa joistakin muista asioista.

Ajankohtaisten maailman tapahtumien virtaa ajatellessa monen meistä tunne saattaa olla tuo peloissaan olo. Pelko voi hiipiä mieleen, kun ajattelemme sotia Ukrainassa ja Israelissa ja Palestiinassa tai ilmastonmuutosta tai vastakkainasettelun lisääntymistä monissa yhteiskunnissa. Mitä isommista asioista on kyse, sitä hallitsemattomammilta ne saattavat tuntua. 

Tämän pääsiäisen evankeliumitekstissä on myös läsnä pelko ja ilo; tai oikeastaan ilon vahva muoto eli riemu. Teksti päättyy sanoihin: Naiset lähtivät heti haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille. (Matt. 28: 8)

Naiset ovat Magdalan Maria ja ”se toinen Maria”. Jeesuksen läheisiä seuraajia kumpikin. Teksti kuvaa, mitä naiset tunsivat löytäessään pääsiäisaamuna Jeesuksen haudan tyhjänä.

Haudalta liikkeelle lähteneet kaksi Mariaa olivat evankeliumin mukaan yhtä aikaa peloissaan ja riemuissaan. Hetken päästä he saavat vielä kohdata itsekin Ylösnousseen Jeesuksen. Silti tuo tunteiden kaksijakoisuus, sekä peloissaan että riemuissaan oleminen, puhuttelee minua. 

Pelko kuvaa heidän hämmennystään. Riemu taas sitä, että he syvällä sisimmässään tajusivat, ettei kuolemalla ollutkaan viimeistä sanaa Jeesuksen kohdalla. Hän nousi kuolleista. Kristillisen uskon keskeinen sanoma on tänäänkin tämä: Jeesus elää!

Toivon ja rukoilen, että tämä ylösnousemuksen ilo tarttuisi meihinkin, jotka vietämme pääsiäisen juhlaa kevättalvella 2024. Ylipäätänsä iloa elämään voi löytyä siitä, että katsoo lähelle olevia pieniä kiitosaiheita. Ehkä mieleesi nousee, joku ihminen, josta voit olla kiitollinen. Saatat myös saada iloa omaan elämääsi, kun autat toista ihmistä vaikkapa vain pienessä käytännön askareessa. Ilo kasvaa sitä jakamalla.

Toivon Sinulle tyyneyttä ja iloa tulevana pääsiäisenä. Toivon, että maailman kriisitkään eivät vie iloamme siitä, että elävä Vapahtaja, Jeesus, on luvannut olla kanssamme jokaisena päivänä. Jumala siunatkoon suuren juhlamme.

Pääsiäisen alla 2024

Jukka Keskitalo

Oulun hiippakunnan piispa