Kansainvälinen työ

We fly together!!! Eli pitkän puurastuksen jälkeen saamme siivet selkäämme ja lennämme. Kansainvälisen työmme tarkoituksena on tutustua eri kulttuureihin, kirkkokuntiin ja maiden tapoihin yhdessä paikallisten nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Lisätietoja p. 040 5851057 Rainer Väänänen.

Tässä matkakertomus viimeiseltä reissulta:

Matka Berliiniin 18. - 22.10.2015

Aikaisin aamulla klo 5:45 lähdimme Oulun juna-asemalta kohti Tikkurilaa lentokenttää. Matkalla keskustelimme mukavia ja kulutimme aikaa. Tikkurilassa vaihdoimme junaa, jotta pääsisimme Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lentokentällä nousimme AirBerliinin kyytiin. Lento kesti parisen tuntia ja laskeuduttuamme Berliinin suuntasimme ruuanhakureissun jälkeen kohti Hotelli Aletto Kudammia. Hotellissa jakauduimme huoneisiin. Menimme heti nukkumaan, sillä aamulla oli aikainen herätys.

Aamulla söimme tukevan aamupalan, jonka jälkeen lähdimme kohti Juutalaismuseota. Paikka oli hieno ja arkkitehtuurisesti ajateltuna hyvin mietitty, kuten esimerkiksi Holocaust Tower, joka herätti kylmiä väreitä. Juutalaismuseon jälkeen menimme Checkpoint Charlielle, joka oli portti Itä- ja Länsi-Berliinin välillä Kylmän sodan aikana. Siellä saimme hiukan aikaa tutustua sen rihkamakauppoihin ja kävimme syömässä, kukin omissa ruokaloissaan. Illalla ohjaajiemme kanssa suunnistimme shoppailemaan paikallisille marketeille. Osa porukasta oli väsynyt, joten he saivat jäädä hotellille. Tapasimme illalla erään mukavan hollantilaisen miehen, joka oli kiinnostunut reissustamme ja suomalaisesta kulttuurista. Hän kertoi Berliinin eläintarhasta, jonne olimme menossa myöhemmin reissullamme.

Tiistaina lähdimme pyöräretkelle ympäri Berliiniä. Matkaoppaanamme oli Harry, joka esitteli Berliinin nähtävyyksiä. Pyöräretki oli todella antoisa, sillä siinä pääsi näkemään kunnolla maisemia. Matkalla ehdimme räpsiä paljon kuvamateriaalia. Pyöräretken jälkeen käväisimme hotellilla, jonka jälkeen lähdimme shoppailemaan Primarkettiin. Loppuillan vietimme keskenämme hotellilla keskustellen mukavia.

Keskiviikkona lähdimme jalkaisin kohti eläintarha Zoologischer Garten Berliniä, joka on yksi maailman suurimmista eläintarhoista. Siellä oli valtavasti eläinkuntaa, eikä aika mahtanut riittää ihastelemaan kaikkia eläimiä. Eläintarhan jälkeen suunnistettiin Mall of Berliiniin, jossa vietimme aikaa shoppaillen ja syöden. Samalla hoidimme tuliaisten ostelun. Illalla valmistauduimme lähtöön pakkaamalla tavarat ja lähetimme postikortteja läheisillemme. Vietimme aikaa huoneissamme jutustellen ja mutustellen.

Aamulla luovutimme huoneet ja suuntasimme kohti Berliinin lentokenttää. Lentokentällä aikaa vietettiin pelaten korttia, kahvia juoden, viimeisiä tuliaisia ostellen ja torkkuen. Lento sujui mukavasti, vaikka laskeutuessa olikin ilmakuoppia. Lentokentällä odotimme, jotta juna pääsisi lähtemään. Junamatka sujui ravintolavaunussa valvoen sekä nukkuen ja pelaten korttia. Aamulla ennen kahdeksaa olimme Oulun juna-asemalla, josta lähdimme kotiin omin kyydein.

Mielestämme matka oli huikean tapahtumarikas. Berliini oli hieno kaupunki, johon voisimme matkustaa uudelleenkin. Vaikka paljon nähtiin, silti jäi paljon asioita näkemättä. Kaikki olivat tyytyväisiä matkaan, eikä kahden vuoden uurastus mennyt hukkaan. Monet kärsivät reissun jälkeen matkakuumeesta. Vaikka projekti päättyi tähän, kokoonnumme vielä kerran pitsalle juttelemaan reissusta.