Hautausmaalla kävijät

Huomioittehan, että autolla ajo hautausmaalle on sallittu ainoastaan invatunnuksen omaaville tai huonokuntoisille henkilöille erityistä varovaisuutta noudattaen. Kävijät ovat velvollisia korvaamaan aiheuttamansa vahingot.

Erilaiset kukka- ja kynttilätelineet sekä istutukset, jotka menevät toisten hautojen puolelle ovat kiellettyjä.

Toivomme, että erityisesti vuoden vaihteen jälkeen käytte siistimässä palaneet kynttilät pois omaistenne hautapaikoilta. Samoin syksyisin siivoaisitte omaistenne hautapaikan viimeistään yleisen hautausmaan siivoustalkoiden aikana.

Seurakunta järjestää hautausmaan siivoustalkoot keväisin ja syksyisin. Talkoista ilmoitetaan Tervareitti-lehden ja Rauhan Tervehdyksen seurakuntauutisissa sekä kotisivuilla.

Hautapaikan hoidon ympäristöohjeita ja -suosituksia:

1.  Suosimme perennoja kesäkukkien sijaan.
  2.  Emme käytä haitallisesti leviäviä kasveja.
  3.  Vältämme tekokukkia.
  4.  Vältämme syyskanervien runsasta käyttöä.
  5.  Suosimme hautalyhtyjä.
  6.  Korjaamme lyhdyt pois kesäksi.
  7.  Emme käytä lasipurkkeja kukkamaljakkoina
  8.  Emme säilytä mitään hautamuistomerkin takana.
  9.  Lajittelemme jätteemme!

Jätteiden lajittelusta:

•  Polttokelpoinen jäte: harmaa jäteastia. Muovijäte laitetaan polttokelpoiseen jäteastiaan.
  •  Metallijäte: ruskea jäteastia.
  •  Maatuva jäte laitetaan astioiden vieressä olevan metallikehikon sisään, MAATUVA JÄTE -merkin eteen. Kertyneet kasat kuljetetaan seurakunnan jätelavalle seurakunnan työntekijöiden toimesta.

Kiitos, että huomioitte jätteiden lajittelun hautausmaallamme!