Jumalanpalvelukset

Muhoksen seurakunnan toiminnan sydän on ehtoollisjumalanpalvelus, messu, jossa Kristus itse on läsnä. Messu hoitaa ja kantaa jokaista kirkkovierasta ja myös kirkon palvelijaa. Messu kokoaa ja lähettää eteenpäin.

Ehtoollista ei tarvitse selittää, eikä ymmärtää, sillä viime kädessä se on aina ihme, Jumalan lahja.

Muhoksella kirkossa järjestetään jumalanpalvelus sunnuntaisin kello 10, joskus myös iltaisin.  Perhekirkot alkavat kello 12. Perinteisten jumalanpalvelusten lisäksi tarjolla on myös uudempia jumalanpalvelustoteutuksia.

Jumalanpalveluksesta tekee juhlan musiikki. Muhoksen kaunis kirkko tarjoaa puolestaan puitteet, jotka antavat elämyksiä myös taiteen kautta.

Seurakunta kutsuu lämpimästi jokaista muhoslaista jumalanpalvelukseen.

Tule - kaikki on valmista!

Hartauskirjoituksia Sinulle

Tervetuloa lukemaan hartauksia.

alttari

Raamattu

Raamattu on kristillisen uskomme mukaan Jumalan ilmoitusta. Siksi siitä käytetään myös nimitystä "Jumalan sana". Raamatussa Jumala ilmoittaa ihmiselle tien Hänen yhteyteensä.

Virsikirja

Virsikirja on kirkkomme virallinen laulukirja, jota käytetään melkein kaikessa seurakunnan toiminnassa, erityisesti jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Virret ovat sellaisia lauluja, jotka kirkolliskokous on hyväksynyt virsikirjaan.

Virsiin on koottu eri aikakausien kristittyjen uskonkokemusten koko kirjo. Useimmat virret ovat luonteeltaan rukousta, ja ne kertovat iloista ja suruista. Niissä purkautuu elämän hätä ja luottamus Jumalan apuun, epäilyt ja Jumalalle osoitettu kiitos. Jotkut virret perustuvat Raamatun teksteihin.

Kaikessa tässä virret välittävät sanoman armosta ja näin ovat avuksi omassa uskonkilvoituksessamme.

Virren veisuu on yhtä aikaa julistusta, opetusta, sielunhoitoa, rukousta ja yhteyden kokemista.

Virsikirja.fi

Hae virsiä numeron, nimen tai virressä esiintyvän sanan perusteella. Voit selata virsiä myös teemoittain.

Rukous

Ikiaikaista rukouspuhetta Jumalalle löytyy Raamatusta esimerkiksi psalmien kirjasta. Uuden testamentin evankeliumeihin on kirjattu ylös Jeesuksen rukous, "Isä meidän", jota rukoillaan yhdessä jokaisessa jumalanpalveluksessa.

Rukous on tapa olla Jumalan kasvojen edessä. Hän näkee meidät joka hetki ja tietää, mitä tarvitsemme. Jumala kehottaa rukoilemaan ja luottamaan hänen apuunsa.

Rukous voi olla myös sanatonta puhetta. Rukous syntyy syvästä vaikka hauraastakin toivosta tulla kuulluksi: Jumala, kuule minua, vastaa minulle!