Avioliittoon vihkiminen

Avioliitto - yhteistä elämää arjessa ja juhlassa

"Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä."

(1. Kor. 13:4)

Kirkollinen avioliitto on monen ihmisen toive. Vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen arkeen ja juhlaan. Avioliitossa on kysymys tahtomisesta. Siinä tarvitaan niin anteeksipyytämistä kuin myös anteeksiantamusta.

Seurakunta rukoilee Jumalan siunausta avioparille. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää.

Avioliitto on yhteinen matka, jossa koetaan niin myötä kuin vastoinkäymisiä. Se on arkisen elämän ja elämän pienten ja suurten juhlahetkien vuorottelua.

Avioliitto on kuin viini, joka parhaimmillaan vain paranee vanhetessaan.

Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin.

Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelun kautta, asioimalla seurakunnassa tai lähettämällä pyynnön esteiden tutkinnasta postitse. Jos esteitä ei tutkita, avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollista.

Tietoa avioliiton esteiden tutkinta -asiointipalvelusta

Palvelu on tarkoitettu pareille, jotka haluavat saada vireille avioliiton esteiden tutkinnan. Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri.  Palvelun käyttäjä voi tunnistautua palvelussa pankkitunnuksien avulla, jolloin valtaosa tarvittavista liittyjän tiedosta saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä.

Palvelun käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää ja kotikuntaa Suomessa. Lisäksi molemmilla kihlakumppaneilla tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vähintään toisen kihlakumppanin pitää olla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Kirkon asiointipalveluun tästä.

Aviopari
Hääpari ja hevonen
Hääpari hevoskyydillä

Toiveiden mukainen häämusiikki

Vihkitoimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii papin tai kanttorin kanssa musiikista etukäteen.

Avioliiton siunaaminen

Maistraatissa solmitulle avioliitolle voidaan pyytää siunausta evankelis-luterilaisen perinteen mukaisesti. Tilaisuus muistuttaa kirkollista vihkimistä.

Lue lisää avioliiton siunaamisesta

Papin ja kirkon varaaminen

Vihkipaikkana voi olla kihlaparin toiveiden mukaan esim. kirkko, seurakuntatalo tai esim. Koortilan toimintakeskus. Vihkimisen jälkeen vietettävän hääjuhlan paikaksi voi kysyä seurakuntataloa tai Koortilaa.

Kirkollinen vihkiminen voi olla myös pienimuotoinen tilaisuus esim. kappelihuoneessa, jolloin todistajiksi riittää kaksi seurakunnan työntekijää.

Vihkimiseen liittyvät varaukset voi tehdä kirkkoherranvirastossa.

Ennen vihkimistä vihkipari ja pappi sopivat vihkikeskustelun, jossa käydään läpi vihkimisen käytäntöjä sekä avioliiton merkitystä.

Vihkipapin saa pyytää myös muualta kuin kotiseurakunnasta ja vihkiminen voi olla toisen seurakunnan kirkossa. Tällöin vihittävien tulee noutaa vihkiraamattu oman seurakunnan kirkkoherranvirastosta ennen vihkimistä.